Welcome

BEWARE! English rosak digunakan disini.

clicky..clicky..

~Eternity Love~

Daisypath Anniversary tickers

puteri satu

Lilypie First Birthday tickers

puteri dua

Lilypie First Birthday tickers

DuniaDino

Daisypath Happy Birthday tickers

24.6.13

room decoration & craft tools


Assalamualaikum. Salam Sejahtera. Hi. -smile- :)


I have my own room kat rumah. Ceit, of course la kan. Tapi bilik ni saya jarang guna sebab stay kat asrama. Saya tak ada kakak atau adik perempuan. I am the only daughter. So kalau saya tak ada, memang bilik ni akan kosong dan tak ada sesiapa pun masuk. Plus, my family members bukan jenis yang suka2 hati masuk bilik orang tu orang ni. Melainkan ada keroje... So, my parents, abang, dan adik, takkan masuk bilik saya. Dan bilik saya di-kunci siaaapppp bila saya balik asrama atau balik rumah mertua. Sampai gitu sekali. Hahahahhahaha

Dan disebabkan tuan punya bilik jarang balik dan jarang guna bilik, maka berselerak berserabut berserabailah bilik ni.... Dengan buku2 yang banyak, baju2 yang banyak, kain2 yang banyak, barang2 yang banyak, sakit kepala den.

Bilik bukannya besar sangat tapi barang berlori.

Untuk pengetahuan, saya ni pengumpul. Banyak benda saya kumpul. Antara 1 benda yang saya kumpul adalah buku-buku dan kertas-kertas serta soalan-soalan peperiksaan sejak sekolah rendah>menengah>cfs>uia. Semua saya kumpul. Kalau kertas sahaja dah sekotak, cuba bayangkan benda2 lain. Berapa kotak agaknya? :p

Sekarang, tengah cuti semester selama 3 bulan.  Cuti dulu tak ambik sem pendek sebab nikah. Cuti ni tak ambik sem pendek sebab beranak. Hoho… nak duduk lama2 dalam bilik, maka buat keputusan untuk kemas bilik. Kemas rak buku. Kemas almari. Kemas rak baju. Kemas segalanya.

Dan disebabkan saya dah x duduk kat asrama, (menyewa kat luar asrama), maka banyak la barang yang dibawa balik sebab dah keluar terus dari tempat menyewa tu.  Berkotak2…  kotak2 yang ada buku2 sem2 lepas dan baju2 yang tak dipakai, terus bawa masuk letak dalam bilik abang bawah katil. Sebab bawah katil dia kosong.. yang mana nak digunakan, bergelimpangan dalam bilik sendiri.

Saya pulak jenis yang suka ber”craft”. Maka banyak la barang2 craft. Ribbon, papers, tools, etc. tak ada tempat nak letak dah.

OLEH KERANA ITU, saya telah membuat keputusan untuk mengemas dan membuang apa yang tak patut.

Saya buang buku-buku lama (buku sekolah rendah dan menengah) yang tak dapat di “re-use” atau tak dijadikan rujukan lagi.
Saya sedekah baju2 t-shirt dan baju kurung yang saya dah jarang pakai kat orang. Tapi saying sebenarnya Y__Y
Saya susun balik buku2 mengikut klasifikasi. Ilmiah bersama ilmiah, novel bersama novel, dan sebagainya.
Saya buat sendiri tempat untuk gantung reben craft yang banyak tu. DIY la kan.
Saya letak handbag yang jarang digunakan dalam kotak, letak kotak bawah katil.
Saya susun balik baju2 mengikut klasifikasi. Baju kurung gantung2, baju harian gantung2 lipat2, baju baby, susun2.  Baju yang tak pakai, memang masuk kotak masuk bawah katil.

And then, DONE!!!! bilik saya dah bersih dan sedikit luas. Ada la tempat nak landing2 atas lantai. Hahahahhaa. I like my new room. Takde lah new pun. Cuma new arrangement dan decoration. :p

Tapi saya tahu, nanti semua barang2 kena masuk kotak balik, kena angkut gi KL balik. HUH. Penat je…. Hias cantik2 kemas2 pastu kena kemas balik. U___U

I hope nanti akan  ada rumah sendiri atau perluaskan rumah sedia ada pastu buat 1 ruang atau bilik as library, letak segala buku kat situ dan jadikan 1 sudut sebagai sudut untuk saya bercraft. I hope I hope I hope !!!! :D

Naaahh, saya upload sedikit gambar.

Rak buku:

banyak sangat buku. ni pun dah separuh dibuang. rak atas terpaksa disusun tindih2 sebab no space dan rasa macam isi kandungan buku menyebabkan buku itu tak boleh diletakkan kat bawah. banyak sangat perhiasan. KAN? semua yang orang bagi. nak buang, sayang....
main susun je gambar dan perhiasan tu. dan, ada perhiasan yang terselindung disebalik frame gambar. nak buat canoooo... hahaha
novels. saya suka biasa2 je baca novel. tak addicted pun. sebelum-sebelum ni memang jarang sangat  beli novel. cuma sekarang ni banyak novel sebab beli guna Voucher Buku 1 Malaysia. hahahaha. salahguna. Terima kasih kerajaan. :p


al-quran dan buku-buku ilmiah disusun di rak atas. so bila berlunjur, x de la kaki menghala buku2 ni. :)

campur sekali dengan buku belajar jugak sebenarnya. kikiki


himpunan pen2 dan marker2 diletakkan dalam mug dan letak sekali dengan novel.

Meja dan Craft Tools/Items:

meja yang bila kemas sepah balik bila kemas sepah balik. sabar je lah.


reben yang tak tahu macam mana nak simpan. tak ada tempat. so, buat tali, gantung reben. NICE. haha

reben. dan kat hujung nuh, bukan reben, tapi sellotape.

reben kain dan plastik.
sellotape yang ada corak-corak.

bunga quilling yang dah siap, letak dalam bekas lutsinar, senang nak intai. hehe

ni belum siap jadi bunga.
 

pen warna warni hasil beli guna baucer buku.
  
gam untuk quilling. bukan beli guna baucer. hahahahhaha. sekarang ni guna gam UHU dulu. dah habis UHU, baru nak try guna gam putih. dan 2 botol kurus kecil tu adalah gam yang ada benda sinar2 apakenama ntah.
dalam rak meja pulak letak puncher, stapler, gunting, pembaris, stamps, bintang2 untuk ditampal, dan sebagainya.
 
then, saya teringat bahawa saya pernah beli softboard.. terus keluarkan dan tampat kat dinding, depan meja. boleh jugak guna untuk paste something. pastu letak lebihan reben kat atas. pastu kepit gambar diri sendiri bersama suami. tapi, awat huduh sangat????
 

 disebabkan nampak huduh, saya pun lekatkan bunga quilling kat bucu dia. bersama reben. nampak better la sikit. kan? hahaha. setuju please~
 





amacam? lawa lah sikit kan... hahahhaa. btw, softboard tu saya tampal guna sellotape je. dan nampak macam x kuat sangat melekat. means, TUNGGU MASA NAK TERCABOT.

ok. for now, saya suka apa yang saya dah buat. pasni pasti mess balik. dan pasni mesti kena masuk kotak balik, bawak g KL bila sem baru dah bukak. wuuuu.... sedih.

p/s : gambar2 ni semua saya snap guna kamera baru abah. SUKA. sebab sangat cerah, sangat terang dan sangat cantik gambarnya. oh, kamera saya bersama en suami kat KL nuh. :)

p/s 2: saya angkat rak pakaian, alihkan dari tepi pintu ke tepi almari. ini kalau en suami tahu, memang MASAK la~ tanpa pengetahuan dan keizinan tu. hohoooo... dah la berat. pastu tolak pulak almari pakaian sebab nak bagi ada ruang utk letak rak. double2 beratnya.

p/s 3: sorry post panjang.

p/s 4: ok bye.

Terima Kasih. Thanks. Syukran. Gracias. any comment? :)

0 orang komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...